Οι θάλασσες της Ελλάδας

 



Οι κόλποι που βρίσκονται στο Αιγαίο πέλαγος είναι:

Καβάλας, Στρυμονικός, Ιερισσού, Σιγγιτικός(Αγίου Όρους), Κασσάνδρας, Θερμαϊκός, Παγασητικός, Μαλιακός, Βόρειος και Νότιος Ευβοϊκός, Σαρωνικός, Αργολικός, Κισσάμου, Χανίων, Αλμυρού, Ηρακλείου, Μαλίων, Μιραμπέλου

Οι κόλποι που βρίσκονται στο Ιόνιο είναι:

Λακωνικός, Μεσσηνιακός, Κυπαρισσιακός, Πατραϊκός, Κορινθιακός, Αμβρακικός


Βρες και δείξε στο χάρτη τους κόλπους του Αιγαίου και του Ιονίου πελάγους

 
 
 ΙΟΝΙΟ ΠΕΛΑΓΟΣ

Θαλάσσιο τμήμα της Μεσογείου, στη Δ Ελλάδα. Βρίσκεται ανάμεσα από τα Α παράλια της Πελοποννήσου, της Στερεάς Ελλάδας και της Ηπείρου. Ενώνει προς Β τη Μεσόγειο με την Αδριατική θάλασσα με τον πορθμό του Οτράντο. Στα Δ του έχει τις ακτές της Καλαβρίας και της Σικελίας και βρέχει τις ακτές της Αλβανίας.
Στην περιοχή του υπάγονται τα Ιόνια νησιά (Επτάνησα) και σχηματίζει τους κόλπους: Τάραντα, Κορινθιακό, Μεσσηνιακό, Κυπαρισσιακό. 
Στην αρχαιότητα ονομαζόταν Σικελικό πέλαγος. Το σημερινό όνομα το πήρε από τη ρωμαϊκή εποχή.
Το Ιόνιο πέλαγος είναι η βαθύτερη λεκάνη της Μεσογείου, αφού σε ορισμένα σημεία το βάθος ξεπερνά τα 4.000 μ. Σε απόσταση 62 μιλίων ΝΔ του Ταίναρου, στο "Φρέαρ των Οινουσών", το βάθος είναι 5.090 μ.
Για την ονομασία του Ιόνιου πελάγους υπάρχουν διάφορες εκδοχές. Άλλοι υποστηρίζουν ότι προήλθε από τους Ίωνες, που χάθηκαν στη θάλασσα αυτή. Άλλοι από τον Ιλλυριό Ιόνιο ή τον Ιταλό Ιάονα ή την Ιώ, που καταδίωκε η Ήρα.
Το Ιόνιο είναι σπουδαίο από στρατηγική άποψη, γιατί η γεωγραφική του θέση θεωρείται σημαντική. 
Όποιος το κατέχει, μπορεί να ελέγχει την επικοινωνία ανάμεσα στο Αδριατικό Πέλαγος και την κυρίως Μεσόγειο.
ΑΙΓΑΙΟ ΠΕΛΑΓΟΣ
Το Αιγαίο Πέλαγος βρίσκεται ανάμεσα στη Μικρά Ασία (ανατολικά), Θράκη και Μακεδονία(Βόρεια),Θεσσαλία, Στερεά και Πελοπόννησο (Δυτικά) και Κρήτη (Νότια). Το Αιγαίο επικοινωνεί με τον Εύξεινο Πόντο, με το Ιόνιο Πέλαγος από τον Ισθμό της Κορίνθου και με τη Μεσόγειο από τα νότια. Έχει χωριστεί σε μικρότερα μέρη με τα ονόματα: Θρακικό πέλαγος, Μυρτώο Πέλαγος, Ικάριο Πέλαγος, Καρπάθιο Πέλαγος και Κρητικό Πέλαγος.
Οι ακτές του Αιγαίου αποτελούνται από πολλούς κόλπους και ακρωτήρια με θαυμάσιες φυσικές ομορφιές. Είναι πλήρες από ωραία μικρά και μεγάλα νησάκια πολλά από τα οποία έχουν γίνει γνωστά σαν τουριστικά μέρη.
Υπάρχουν πολλές και διάφορες γνώμες που προσπαθούν να ερμηνεύσουν την προέλευση της λέξης Αιγαίο. Η πιο γνωστή γιατί στα νερά του πνίγηκε ο Αιγέας, όταν είδε να γυρίζει το πλοίο του Θησέα με μαύρα πανιά.
Το Αιγαίο πέλαγος είναι το σημαντικότερο πέλαγος της Μεσογείου θάλασσας, ίσως και όλου του κόσμου. Τούτο οφείλεται στη γεωγραφική του θέση, τη διαμόρφωση των ακτών του και στις πολλές νήσους, πολλές από τις οποίες έχουν στρατηγική σημασία. Από τα πανάρχαια χρόνια (5η, 4η, 3η χιλιετηρίδες π.Χ.) ήταν μέσο επικοινωνίας των λαών που ζούσαν στα ανατολικά μέρη αυτού με εκείνους που ζούσαν δυτικά, και μάλιστα από τότε που ο άνθρωπος έπαψε να φοβάται τη θάλασσα και προσπάθησε να την υποτάξει με τη δύναμη που είχε.
Ως απόδειξη αυτής της τόλμης έχουμε το μύθο του Θησέα, που με το μίτο και το Μινώταυρο δε δείχνει τίποτε άλλα παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν οι τότε ναυτικοί να βρουν τον εύκολο και γρήγορο δρόμο ανάμεσα από τις Κυκλάδες. Αυτές οι δυσκολίες, που συναντούσαν οι ναυτικοί γέννησαν το μύθο του Μινώταυρου. Ο Θησέας κατόρθωσε να βρει τον πιο εύκολο δρόμο για να πάνε τα πλοιάρια στο νότιο μέρος της θάλασσας. Επειδή, όμως, ο Θησέας ξέχασε να αλλάξει, όπως λέγουν, τα πανιά του πλοίου που ήταν μαύρα, μόλις τα είδε ο πατέρας του ο Αιγέας, έπεσε από το Σούνιο και πνίγηκε από τη στενοχώρια του. Αυτά λέγονται για το νότιο άκρο του Αιγαίου. 

Και το βόρειο, όμως, μέρος το είχαν δαμάσει οι Έλληνες, όπως δείχνουν οι μύθοι για το Χρυσόμαλλο Δέρας και την Αργοναυτική Εκστρατεία. Η περίφημη Αργώ του Ιάσονα δείχνει την πρώτη γνωριμία του βόρειου Αιγαίου από τους Έλληνες ναυτικούς.
Οι Συμπληγάδες Πέτρες συμβολίζουν τις δυσκολίες που είχε το πέρασμα των πλοίων στο Βόσπορο. 

Ο Τρωικός Πόλεμος μαρτυρεί την προσπάθεια των Ελλήνων να εγκατασταθούν στα παράλια της Μ. Ασίας, που πέτυχαν γιατί είχαν αναπτύξει τη ναυτική τους δύναμη όλες σχεδόν οι ελληνικές πόλεις.

 
 
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Βρες ένα ποίημα που να έχει σχέση με θάλασσα (αγόρια)
 

Από την ιστοσελίδα του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης (www.gnto.gr) βρες το 2007 τι θέση κατείχε η Ελλάδα σε σχέση με τις "Γαλάζιες σημαίες"  των παραλιών της ( κορίτσια)

 

 

 
Η ακτογραμμή της χώρας μας παρουσιάζει μια μεγάλη εναλλαγή απόκρημνων ακτών, αμμουδερών παραλιών, μικρών και μεγάλων χερσονήσων, μαγευτικών όρμων, κόλπων, καθώς και μικρών και μεγάλων νησιών. Άλλωστε ολόκληρη η Ελλάδα είναι ένα ακτογραφικό στοιχείο, είναι το «ακρωτήριο» της Βαλκανικής χερσονήσου (της χερσονήσου του Αίμου).
Το σύνολο των ακτογραφικών στοιχείων της χώρας μας αποτελεί τον οριζόντιο διαμελισμό της και επειδή παρουσιάζει μεγάλη ποικιλία μορφών, η χώρα μας έχει πολύ μεγάλο μήκος ακτών.
Οι μεγαλύτερες χερσόνησοι της Ελλάδας είναι οι εξής:
Αγίου Όρους ή Άθω, Σιθωνίας, Κασσάνδρας, Μαγνησίας, Αττικής, Αργολίδας, Λακωνική, Ταϋγέτου και Πυλίας. 
(Εντόπισέ τες στο χάρτη) 
Οι μεγαλύτερες χερσόνησοι
 Οι μεγαλύτεροι κόλποι της Ελλάδας είναι οι εξής:
Καβάλας, Στρυμονικός, Σιγγιτικός, Κασσάνδρας, Θερμαϊκός, Παγασητικός, Μαλιακός, Καλλονής, Β. Ευβοϊκός, Ν. Ευβοϊκός, Σαρωνικός, Κορινθιακός, Αργολικός, Λακωνικός, Μεσσηνιακός, Κυπαρισσιακός, Πατραϊκός, Αμβρακικός, Κισσάμου, Χανίων, Μιραμπέλου.  
(Εντόπισέ τους στο χάρτη)
Οι μεγαλύτεροι κόλποι



ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕ ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΟΛΠΟΥΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ








Τα μεγαλύτερα ακρωτήρια της Ελλάδας είναι τα εξής:
Νυμφαίο, Δρέπανο, Παλιούρι, Αρτεμίσιο, Κύμης, Καφηρέας (Κάβο Ντόρο), Σούνιο, Σκύλαιο, Μαλέας, Ταίναρο, Ακρίτας, Κυλλήνης, Άραξος, Άκτιο, Σίδερος. 
     (Εντόπισέ τα στο χάρτη)
Τα μεγαλύτερα ακρωτήρια

 ΚΑΝΤΕ ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΣΤΑ ΑΚΡΩΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ








Οι μεγαλύτεροι πορθμοί είναι του Ευρίπου, της Πρέβεζας και του Ρίου ενώ ο μεγαλύτερος ισθμός είναι αυτός της Κορίνθου. 
(Εντοπίστε και αυτούς στο χάρτη)
Οι μεγαλύτεροι πορθμοί και ο ισθμός της Κορίνθου
Η ΔΙΩΡΥΓΑ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ
Η διώρυγα της Κορίνθου
Από την αρχαιότητα ο τύραννος της Κορίνθου Περίανδρος είχε σκεφτεί να «κόψει» το κομμάτι γης (τον ισθμό) που εμπόδιζε την πλεύση των πλοίων από τον Κορινθιακό στο Σαρωνικό Κόλπο. Στους νεώτερους χρόνους ο Ιωάννης Καποδίστριας σκέφτηκε να πραγματοποιήσει τη διόρυξη (να κατασκευάσει διώρυγα), αλλά το οικονομικό κόστος ήταν απαγορευτικό για ένα τέτοιο εγχείρημα. 
Πολύ αργότερα, η ελληνική κυβέρνηση προχώρησε στην υλοποίηση του έργου, το οποίο ξεκίνησε το Μάρτιο του 1882. Το έργο ανέλαβε ο Ούγγρος στρατηγός Τυρ. Τα εγκαίνια της Διώρυγας της Κορίνθου έγιναν στις 25 Ιουλίου 1893.

Κάντε ΚΛΙΚ στην εικόνα 

 

 

 

και παρακολουθήστε μια ταινία 22 λεπτών, δημιουργημένη με το σύστημα του animation (εικονοκινητική τεχνική) η οποία αναπαριστά με μοναδικό τρόπο το εξαιρετικό μνημείο τεχνικού πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας, τον Δίολκο: μια οδό από ξηράς για την μεταφορά πλοίων ανάμεσα στον Σαρωνικό και τον Κορινθιακό κόλπο κατά μήκος του Ισθμού της Κορίνθου, τότε που δεν υπήρχε ο πορθμός. Η ταινία παρουσιάζει πολλές άλλες τεχνολογικές λεπτομέρειες, αλλά σκηνές της ζωής των ναυτικών εκείνης της μακρινής εποχής.